søndag den 11. december 2011

Tylskørt - DIY

Jeg har noget for tyl - indrømmet! Jeg elsker tylskørter, og var jeg 5 år ville det være mit dagligdagstøj. De er så lette, smukke, fine og yndige. De er henholdsvis lette at gå til, der er lidt arbejde i at klippe tyl ud, men laver du små nederdele så tager det ikke længe.


Til den her som jeg har lavet i ca . str. 2 år har jeg brugt omkring 3 meter tyl i alt vil jeg tro. Mit næste projekt er at lave den i flere lag og undlade at klippe for meget i stoffet.

Inspirationen fik jeg fra en amerikansk hjemmeside for mange år tilbage, så nu hvor det er prøvet er jeg langt fra færdig med det. Jeg bliver helt høj af at sidde med det og se det færdige resultat...!
Du kan binde det på flere måder, men denne knude som jeg har bundet med giver det mest rolige udseende af de to. Den ene er enkel og er bare en knude, det giver sig selv at den strutter rigtig meget så. Den anden som jeg har brugt har jeg prøvet at tage et billede af.
Du kan i forlængelsen af tyllets slutning sætte et nyt stykke på med en enkelt knude så du får en tyl nederdel som er helt vildt yndig. Så langt er jeg ikke lige kommet endnu, men mon ikke det kommer. Jeg har ikke noget billede af det, men mon ikke jeg selv får det lavet på et tidspunkt.''

Du skal bruge:

Tyl - ca. 2,5 meter til en str. 2-3 år ( den stive tyl, brudetyl væsentligt meget mere...)
Elastik - den bredeste de har ( jeg brugte en smal her og skørtet bliver alt for vild, en bred holder bedre på stropperne)
Saks
Bånd hvis du vil have en sløjfe i.

Men billeder værsgo:
 Til en 2 årig, har jeg taget ca. 50 cm. Hvis du har et barn at måle på, så husk at trække noget fra mellem 5-8 cm. da elastikken vil blive udvidet en del. Jeg syede den ind efter en rum tid da jeg synes den blev for stor igen.
 Sæt gerne elastikken på noget som kan holde den, jeg var ved at gå amok over at holde og binde.
 Lav to forskellige længder tyl - gerne i to farver. Jeg tager det ikke så nøje om det passer helt da den jo strutter :)


Stropperne som er over elastikken føres ned foran elastikken og ned i hesteskoen - træk til.


Så tog jeg den ene bunke frem med de største stykker tyl og lagde dem sammen 3 og 3 skiftesvis som de skulle bruges. Jeg tog henholdsvis 2 lilla en hvid, 2 hvid 1 lilla osv. Jeg gik hele vejen rundt og når jeg synes at nu var elastikken godt dækket, så tog jeg en bunke med de små og lagde to og to sammen - en af hver farve, og bandt dem mellem de store. På billedet har jeg bare lige demonstreret at den lille skal være mellem de store. Men vent til du er færdig med de store først.
 Der kom først en Sløjfe helt oppe i knuden. jeg løsnede 3 knuder og lagde en stykke bånd ind, men jeg synes at den sad for højt og for tæt på maven så jeg bandt to totter tyl sammen.

Den anden løsning er at binde et stykke bånd lodret på elastikken/ tylknuden, og så lægge et længere stykke bånd vandret inden du binder knuden. Nu ligger båndet lige til at folde og holder sig lige indtil det bliver pillet op igen og igen :) Så hvis der er behov så luk med en nål og tråd så den ikke kan trækkes op.

Jeg nåede at få et billede i de 7 sekunder min dejlige dreng ville agere model. Undskyld skat...



Men ja det er altså nemt. prøv dig frem og hold endelig øje hvis du har forkærlighed til tyl - der vil komme flere opskrifter :)

6 kommentarer:

  1. Jeg er lige ved at lave nogle skørter til vuggestuen....
    Tror lige jeg låner din ide ;-)

    SvarSlet
  2. God fornøjelse det er let når først man er igang og har klippet tyl ud :)

    SvarSlet
  3. Genialt når man har en pige der lige pt ikke vil have andet på end sit skørt :)

    SvarSlet
  4. Ja og så kan hun selv være med til at vælge farver :)

    SvarSlet
  5. Sikke et fint skørt! Og sikke en fin blog! Jeg er straks fast læser:-)

    SvarSlet
  6. Hej og velkommen til dig :) Tak for de søde ord!!

    SvarSlet