lørdag den 3. marts 2012

Flødeboller - Min Favorit!

Disse flødeboller synes jeg selv er de bedste jeg hidtil har smagt, de kan laves af ingredienser du har i køkkenet og folk tager vældigt godt imod dem. Jeg skriver en masse men det er altså bare tips for at du ikke behøver at prøve dig igennem de samme ting som mig :)

Bunden er lavet fra Mette Blomsterbergs flødebolleopskrift HER dog lader jeg ikke min stå i en time som hun gør.


Kransekagemasse – Flødebollebunden
Ca. 40 stk.
Du skal bruge:

75 gram æggehvide (1 ½ bæger)
150 gram sukker
350 gram marcipan

Pisk æggehvider og sukker let sammen så det bliver hvidt, hvis du har tålmodighed kan du lade det stå i en time som Mette gør, men det gør jeg ikke og resultatet bliver altid godt alligevel. Så pisker du små stykker af marcipan i og stopper når det er en ensartet masse.
Tag så en ske og fordel en lille teske på et stykke bagepapir, når alt er fordelt så tag en lille skål vand og gør fingrene våde og form så dine bunde. De skal være ca. 1 cm tykke – bredden bestemmer du selv. Husk at bunden hæver i ovnen. Mette Blomsterberg trykker hendes ud med en tylle men det er fuldstændig umuligt med de almindelige sprøjtepose. Du skal have fat i en god kraftig en i stof som ikke kan give sig overhovedet. Jeg har ødelagt alle mine sprøjteposer…

Nå men så giver jeg dem 11-12 min ved 190 grader i en forvarmet alm. ovn ikke varmluft. Hvis de er blege får de lige lidt varmluft til de er gyldne.
Tag dem ud og køl dem af på en rist imens de køler laver du skum hvis ikke det er blevet lavet i mellemtiden. Jeg løfter dem altid lige med en pallet så de ikke sidder fast når jeg skal til at dyppe dem med chokolade.

Der er to andre alternativer til bundene her over, enten kan du skære ren marcipan (500 gram) i skiver direkte fra rullen og give det 8 min. I ovnen på 180 grader alm.ovn.  De bliver mere sprøde men smager også godt – husk at køle dem af på en rist ellers forbliver de meget bløde – det er fra opskriften HER. Den anden mulighed er at bruge mariekiks – bare sprøjt det direkte på, og følg opskriften nedenunder. Det smager også godt og er ideelt til en børnefødselsdag :)
 
Skum:

Du skal bruge:

2 ½ bæger æggehvide – Ca. 125 gram æggehvide

250 gram sukker

Næsten 1 dl. Vand lige en halv cm under kanten.


Fremgangsmåden er meget enkel, bland sukker og vand sammen

Kog det i ca. 2-4 minutter imens du pisker æggehviderne stive  - pisk derefter det kogende sukkermasse/ sirup stille i æggemassen mens du pisker. Massen må ikke være for varm så jeg køler den af i noget kold vand mens jeg pisker i starten.  Jeg piskede nøjagtig i 13 min. Og så begyndte det at skille lidt , så er det klart!


Smæk det op i en pose med tylle og sprøjt det på dine bunde, mangler du inspiration til hvordan man sprøjter på så kan du finde masser af videoer på Youtube under frosting. Bagefter kommer jeg dem i ovnen i et par minutter til de lige bliver lidt gyldne – det er for at de ikke er så bløde når chokoladen skal på.






Smelt så chokoladen over vandbad til dette bruger jeg en mørk chokolade gerne en på 70 % eller over – jeg bruger ca. 200 gram. Det smeltes hurtigt og lægger sig som et tyndt lag. Tempererer du chokoladen får du et tykkere lag end hvis det er mere varmt. Begge dele smager godt med denne mørke chokolade til alt det søde J

Jeg bruger sådan et smart gammelpiskeris som jeg holder over gryden og hælder chokoladen over, så kan det dryppe af. Ideen har jeg fra HER, du kan også bruge en anden spatel hvor det kan rende igennem. Hvis du dypper ned i får du et tykt lag, det brænder fingrene og du skal bruge væsentlig meget mere chokolade.

Køl dem af udenfor eller på køl og de er klar på ingen tid, inden for tager det virkelig lang tid om at tørre. Billedet under er med et varmt lag chokolade - det gav et tyndt fint lag. Det sidste billede er chokoladen mere tempereret så det knækker når man bider i det :)




Det er mange måder at lave flødeboller på men dette er den bedste jeg hidtil har prøvet – glemt alt om glukosepulver og besværlige bunde og kast dig ud i det her.



Velbekomme J

3 kommentarer:

  1. Uhm Jette, hvor er du god!!! De ser godt nok lækre ud, gid du en dag servere sådan en for mig ;)

    SvarSlet
  2. Ulla når du fylder år skal det vælte over dig med flødeboller :)

    SvarSlet
  3. jubiii glæder mig allerede ;)

    SvarSlet