onsdag den 30. april 2014

Jordbær tærte - den eneste ene

Denne tærte er min sikre vinder hver gang. Du kan variere cremen ved at røre mascarpone sammen med vanille og flødeskum, det giver en rigtig god smag.

Jeg kan anbefale dig at lave dem her i små portioner, mini tærter. De bliver rigtig fine men håndarbejdet er del større. Denne store tærte er nem at gå til. 


Bund: 
150 g mel
100 g koldt smør
1/2 æg
En spsk. Sukker

- put det i din foodprocessor, og rør det hurtigt sammen til en ensartet masse, eller skær smørret i små stykker og bland det med en håndmixer. Det vigtigste er at du rører så lidt som muligt ved det da dejen ellers bliver sej og glider ned at kanterne i ovnen. 
- når det er en ensartet masse altså en klump dej, så tag to stykker bagepapir og læg dejen imellem. Kør den flad med en kagerulle og læg den i en tærteform. Kom den på køl eller hurtigt i fryseren så den køler af, prik med en gaffel i bunden og bag den i 8-10 min ved 200 grader alm ovn. 

Ønsker du mini tærter så gør samme proces med at rulle ud, læg den udrullede dej i fryseren og når den er kold så prik bundene ud med et glas og kom dem i en lille muffinform.  Sæt dem derefter på køl igen og bag når de er kølet af. Du kan evnt. Prikke de runde forme ud inden og så tage dem af når de er kølet af. Jeg lægger dem altid i fryseren på et skærebræt eller bradepande. 

Mazarin: 
100 g marcipan
100 g smør
100 g sukker
1/2 æg 

Rør det sammen til en ensartet masse i foodprocessoren, ligesom din tærtedej. 

Kom det på tærten efter den har bagt i 8-10 min og giv den yderligere 8 min eller indtil den er gylden. 

Når du tager den ud så drys chokolade knapper, pålægsschokolade eller lign på og pensel det rundt når det er smeltet. Sæt den derefter på køl. 

Creme: 
En gang vanillecreme ca 400 ml. 
Fløde pisket let ca 300 ml. 
- rør de to sammen til en blød creme og kom det på kagen, pynt med jordbær. 

Velbekomme :-) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar